Avtalsrelationen mellan kunden och Toli Travels AB regleras av dessa villkor. Avtalet följer paketreselagens bestämmelser och gäller vid köp av paketresor.
Toli Travels AB har säkerställt resegaranti i enlighet med resegarantilagen och är registrerade hos Kammarkollegiet.


För att delta i resorna organiserade av Toli Travels, MÅSTE kunden vara född 2005 eller tidigare. Toli Travels förbehåller sig rätten att neka bokning för personer som inte uppfyller detta ålderskrav.

Kunden förväntas noggrant läsa igenom alla villkor och avtal som rör resan innan hen klickar i resan på hemsidan.
Avtalet baseras på följande delar:

  • Pris och betalning
  • kundens rätt att överlåta avtalet
  • Ändringar
  • Ansvar
  • Dessa resevillkor

Om särskilda villkor gäller för resan anges detta i resehandlingarna eller meddelas skriftligen via e-post. Om inget annat anges, gäller de resevillkor som framgår nedan.

Dessa allmänna villkor (”avtalet”) ingås mellan TOLI Travels AB med organisationsnummer 559481-3924, nedan kallat ”Bolaget” och kund, nedan kallad ”Kunden”. Bolaget och Kunden kan gemensamt komma att benämnas ”Parterna”.
Tjänsten ”Tjänsten” utgörs av att Bolaget för Kunden kommer att tillhandahålla boende på valt resmål samt anordna backpackning-aktiviteter på resmålet.

Kunden ansvarar själv för transport till och från resmålet.

Nedan följer villkoren för användande av Tjänsten. Inget i villkoren ska innebära en begränsning för Kunden att utöva sina rättigheter i förhållande till paketreselagen eller annan gällande lagstiftning som är till Kundens fördel.

1. AVTALET
1.1 Avtalet blir bindande för Parterna när Bolaget skriftligen bekräftar kundens beställning. Bolaget ska bekräfta kundens beställning i närtid. Ingen ångerrätt tillämpas.

1.2 Kund är den person i vars namn avtalet har skrivit och är personen som ska åka på resan. Kunden garanterar att han eller hon har fyllt 18 år och kan sluta avtal på egen hand. Kunden är betalningsansvarig enligt avtalet. Alla ändringar och eventuell avbeställning måste ske av Kunden direkt ifall det inte föreligger särskilda skäl som gör att Kunden inte kan genomföra sådan åtgärd.
Kunden ansvarar för att förse Bolaget med korrekta uppgifter som behövs för att Bolaget ska kunna fullgöra avtalet.

1.3 Kunden är medveten om att det ankommer på Kunden att ordna transport till och från resmålet på egen hand. Resan omfattar endast bokning av boende, transport på destinationen samt aktivitet i form av backpacking på resmålet.

1.4 Bolaget kommer att tillhandahålla all nödvändig information till Kunden, inklusive vad som gäller för pass och identitetshandlingar, samt ifall det finns särskilda hälsobestämmelser för resmålet.

1.5 Kunden är skyldig att kontrollera beställningsbekräftelsen så snart den erhållits och att alla uppgifter stämmer inklusive att namn är rättstavade och överensstämmer med passet eller annan identitetshandling. Eventuella felaktigheter måste påtalas snarast.

1.6 Kunden ska omgående meddela Bolaget eventuella ändringar av adress, e- postadress, telefonnummer eller andra uppgifter av betydelse för Bolagets möjligheter att kontakta Kunden.

1.7 Genom bokning av en resa godkänner kunden alla punkter i avtalet

1.8 Genom att boka en resa med Bolaget godkänner kunden att synas på alla Toli Travels samt eventuella influencers och fotografers sociala media plattformar där introduktionsbild på Toli Travels instagram är ett krav.

1.8 . INGEN GEMENSAM BOKNING MED ANDRA KUNDER
Kunden förstår och accepterar att en del av Toli Travels koncept är att skapa en unik och individuell upplevelse för varje deltagare. Därför åtar sig kunden att inte boka resan eller arrangemanget tillsammans med andra personer som denne känner sedan tidigare. Resan är utformad för att kunderna ska träffa nya människor och uppleva äventyret på egen hand, vilket är en grundläggande del av bolagets tjänsteutbud. Detta för att säkerställa att alla deltagare får en genuin och självständig upplevelse.

2. PRIS OCH BETALNING
2.1
Priset ska anges på ett sådant sätt att hela resans pris tydligt framgår. Priset ska omfatta alla i avtalet ingående tjänster samt obligatoriska tillägg, skatter och avgifter. Det kan förekomma lokala avgifter på plats på destinationen dvs visumkostnader samt nationalparksavgifter.

2.2 Betalning sker på faktura utifrån vad Toli Travels själva har bestämt.

2.3 Om Kunden inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har Bolaget rätt att häva avtalet.

2.4 Vad som ingår i priset framgår av specifikation i samband med beställning av Tjänsten.

2.5 Bolaget är vidare skyldigt att informera Kunden om eventuella kostnader som kan tillkomma.

3. KUNDENS RÄTT TILL ÄNDRING OCH AVBESTÄLLNING SAMT RESEFÖRSÄKRING
3.1 Avtalet kan ändras om kunden och Bolaget skriftligen kommer överens om detta.

3.2.Sker avbeställningen innan 14 dagar före avresan är Kunden skyldig att betala 50 % av totalbeloppet för Tjänsten.

3.2.1 Sker avbeställning inom 14 dagar före avresan, ska Kunden betala hela priset.

3.3 Bolaget är skyldig att informera och rekommendera kunden att ha en giltig reseförsäkring vid resetillfället. Alla resenärer måste ha en reseförsäkring som täcker sjukvård och hemtransportkostnader. Kunden bör även ha en reseförsäkring som omfattar olycksfall, egendom, sjukdom, ansvarsskydd och andra områden som kan innebära stora kostnader om kunden saknar giltig försäkring. Kontrollera att din reseförsäkring täcker dina behov och gäller för hela resan.
Om du ändrar din hemresa till ett senare datum ansvarar du själv för att förlänga din reseförsäkring innan den löper ut. Vi rekommenderar att du gör en kopia av dina resehandlingar, såsom pass, vaccinationskort och försäkringsintyg, för att underlätta eventuell ersättning vid förlust eller stöld.
Eventuella försäkringskrav eller hjälp med försäkringen under resan ska tas direkt med kundens försäkringsbolag.

4. KUNDENS RÄTT ATT ÖVERLÅTA AVTALET
4.1 Kunden får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla villkor för att få delta i resan. Kunden måste i skälig tid före avresan underrätta Bolaget om överlåtelsen. Underrättelse som gjorts senast 30 dagar före avresa anses alltid ha gjorts i skälig tid. Eventuella tillkommande externa avgifter i samband med överlåtelse betals av Kunden.

5. ÄNDRINGAR FÖRE AVRESAN
5.1 Ändring av priset
5.1.1 Bolaget får höja priset för tjänsten om höjningen beror på ändringar i skatter och offentliga avgifter eller valutakurser och denna ökning avser mer än 100 kronor per bokning.

5.2 Bolaget ska så snart som möjligt underrätta Kunden om prisförändringarna. Underrättelsen ska innehålla en motivering till ändringen och en uträkning. Priset får inte höjas under de sista 20 dagarna före resan påbörjas.

5.3 Både Bolaget och Kunden har rätt att säga upp avtalet om genomförandet av Tjänsten väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära händelser på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Med oundvikliga och extraordinära omständigheter avses till exempel allvarliga säkerhetsproblem som krig, terrorism, utbrott av allvarlig sjukdom eller naturkatastrofer. Kunden har i sådana fall rätt att säga upp avtalet utan att betala någon avbeställningsavgift. Om Bolaget säger upp avtalet i enlighet med denna punkt har Kunden inte rätt till skadestånd. Kunden har däremot rätt till full återbetalning.

5.3.1 Kunden har inte rätt att säga upp avtalet om de oundvikliga och extraordinära händelserna var allmänt kända vid tidpunkten när avtalet ingicks.

5.3.2 För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska Kunden bevisa att det finns extraordinära omständigheter. Som exempel bör sakkunniga svenska eller internationella myndigheter bedömningar tas i beaktande.

6. BOLAGETS ANSVAR FÖR TJÄNSTENS GENOMFÖRANDE
6.1 Om en tjänst inom Tjänsten inte genomförs enligt vad som överenskommits ska Bolaget avhjälpa felet inom skälig tid. Bolaget är dock inte skyldig att avhjälpa felet om det är omöjligt eller om avhjälpandet skulle medföra oproportionerliga kostnader. Om Bolaget inte avhjälper felet kan Kunden ha rätt till prisavdrag.

6.2 Väsentliga fel
6.2.1 Om en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inom Tjänsten inte kan tillhandahållas, ska Bolaget försöka ordna likvärdiga alternativ utan extra kostnad för Kunden.

6.2.2 Kan Bolaget inte erbjuda något alternativ kan Kunden ha rätt till prisavdrag.

6.2.3 Vid fel som väsentligen påverkar genomförandet av Tjänsten och som Bolaget inte har avhjälpt inom skälig tid får Kunden säga upp avtalet och kan även ha rätt till prisavdrag.

7. OM PRISAVDRAG OCH SKADESTÅND
7.1
Prisavdrag utgår inte om Bolaget kan visa att felet beror på Kunden.

7.2 Kunden har inte rätt till skadestånd om Bolaget visar att felet beror på Kunden eller om felet beror på oundvikliga eller extraordinära händelser.

7.3 Skadestånd enligt dessa villkor omfattar ersättning för ren förmögenhetsskada, personskada och sakskada. Kunden är skyldig att i möjligaste mån begränsa skadan.

8. REKLAMATION
8.1 Kunden får endast åberopa fel i Tjänsten om denne inom skälig tid efter det att denne märkt eller bort märka felet underrättar Bolaget om felet. Detta ska ske snarast.

9. KUNDENS ANSVAR UNDER RESAN
9.1 Kunden är skyldig att följa de anvisningar som lämnas av Bolaget eller representant för Bolaget.
Kunden är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om Kunden på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan Bolaget häva avtalet utan att Kunden har rätt till ersättning eller återbetalning.

9.2 Kunden är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som Kunden genom vårdslöshet vållar Bolaget.

9.3 Nolltolerans mot droger av alla slag.

9.3 Kundens ansvar för formaliteter
9.3.1 Kunden är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för Tjänstens genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass och försäkringar samt vaccin.

9.3.2 Kunden ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av Bolaget.

10. TVISTLÖSNING

10.1 Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet på egen hand. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN),
Box 174, 101 23
Stockholm,
www.arn.se, eller av allmän domstol.
En tvist kan även prövas via EU-kommissionens onlineplattform: http://ec.europa.eu/odr